top of page

רישום צורה בכתה ב'

עודכן: 20 בדצמ׳ 2020

ידעתם שיש שני מקצועות שנלמדים אך ורק בחינוך ולדורף? אחד מהם הוא "רישום צורה" (על השני נתעכב ביום אחר). רישום צורה הוא שיעור שלומדים החל מכיתה א' כדי להבין כמה שיותר טוב את העולם. בשיעור הזה לומדים להתבונן ולקשר בין צורה למהות.

בהתחלה פשוט משווים בין קו עגול לישר. הולכים ונעים בכיתה ובחוץ צורות עגולות וישרות, מחפשים אותן בטבע, באדם ובעולם. מפסלים, מציירים וחווים לעומק מגוון של צורות ואת ההבדל בין ישר לעגול. קצת דומה לרעיון של יין ויאנג.


משם הלימוד הולך ומתפתח, ועם השנים הופך מציור חופשי של הלב להנדסה וגיאומטריה מדויקת, מקצועות שאצלנו לצד הצד המדעי שלהם נשמר תמיד גם ההיבט האמנותי.

אז איך לומדים רישום צורה מרחוק? - שולחים את הילדים לגינה להתחיל בתנועה, חיפוש ויצירה. בכיתה ב' הנושא המרכזי בלימודי רישום צורה הוא סימטריה. מתחילים מסימטריה פשוטה ולאט מתקדמים אל עבר צורות בעלות סימטריה מורכבת (מרובעת).


ולמה דווקא סימטריה בכיתה ב'? כי בכיתה ב' אנחנו "מחברים בין הקצוות" ומנסים לעזור לילדים בהתמקמות הפנימית והחיצונית שלהם בדרך לבניית ה"אני" – הבית הפנימי. זהו חלק מתהליך טבעי אשר אנו מלווים בבית הספר באמצעות שיעורי רישום צורה, לאורך כל השנים, החל מכיתה א'.

בכיתה א' הילדים עדיין "אחד עם העולם": פתוחים, זורמים, קלילים ונגישים. עם השנים תחושת הפליאה של כיתה א' משנה כיוון, ומבחוץ מתכנסת ופונה פנימה אל חיי הנפש. זוהי התנועה הטבעית של התפתחות הילד – התגבשות, התעצבות, התבגרות.


המעבר מלב פתוח (בכיתה א') אל עבר עיצוב של הבית הפנימי (גיל התבגרות), דורש התמקמות. הסימטריה מאפשרת לנו למצוא את המרכז דרך הקצוות. כשהקו האופקי והאנכי נפגשים, כך נולד המרכז.


אז דרך שיעורי רישום צורה בבית ספר "אופק" לומדים על העולם וגם על עצמינו. "האדם הוא עולם קטן, העולם הוא אדם גדול, ומה שיש בזה יש בזה" (אבות דרבי נתן, פרק ל"א)



143 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page