top of page

ההצגה כדרך להתחנכות

עודכן: 20 בדצמ׳ 2020







"לעוף כמו ציפור מעל קשת וענן

לחופש לדרור, מי ידע לאן?

כוכב קטן באפלה נוצץ כולו

גם הוא רק מבקש למצוא את מסלולו

הביתה לא נשוב בדרך לאי-שם

זה מן כזה כישוף אל ארץ לעולם"









הצגות בבית ספר אופק נתפסות כהזדמנות לקיום של תהליך חינוכי עמוק. מכיתה א' והלאה הילדים מציגים כמעט בכל שנה הצגה המותאמת לגיל הילדים ולנושאי הלימוד. ההצגה עצמה נתפסת ככלי מרפא, יש להצגה כוח לרומם כיתה, לחזק ולגבש את הילדים, מאחר והיא משימה ושאיפה משותפת לכולם.


המורים משקיעים מחשבה רבה בבחירת המחזה ומנסים להתאים לכל כיתה את הצגה שתהווה את המרחב הטוב ביותר עבורה ללמידה אישית-חברתית ואמנותית. לכל ילד נבחר תפקיד שיכול לחזק אותו במיוחד. לעתים נבחר תפקיד שדומה באופיו לילד ונותן לו מקום לביטוי, ולעתים דווקא תפקיד שהפוך מאופיו של הילד, בכדי שיוכל לגלות צדדים חדשים בתוכו שעדיין לא באו לידי ביטוי. אנו לא מתאימים תפקידים לילדים מן ההיבט של יצירת "שחקנים כוכבים" אלא דווקא מתוך דגש על יצירת אתגר אישי לכל ילד, על שיתוף הפעולה של הילדים, ועל היכולת של כל אחד להיות נוכח בחזרות ולמצוא את מקומו בתהליך השלם.

בגילאים הצעירים עדיין אין תפקידי סולו בהצגות. הילדים כולם נישאים על גבי רוח הכיתה והכוחות של חבריהם. בכיתות הצעירות כל תפקיד מציגים כמה ילדים, וככל שהילדים גדלים ומוכנים לכך – אנו מאפשרים להם ותומכים בהזדקפות ובאמירה האישית שלהם על הבמה.

השינוי המשמעותי ביותר מתרחש בכיתה ו', כאשר נבחר מחזה של ממש, שאינו קשור לתכנית הלימודים. לאורך כל השנה מתקיימים שעורי דרמה אחת לשבוע, ולקראת ההצגה שבועיים אינטנסיביים של "תקופת הצגה" – תקופה שבה כל נושאי הלימוד נחים לרגע ומפנים מקום לעבודה על ההצגה. להצגה נרתמים כוחות רבים: המחנכת, המורה לדרמה, אוריתמיה ומוסיקה, וכמובן קהילת ההורים שמקימה את התפאורה ותופרת את התלבושות ביחד עם הילדים. זהו רגע של שיא בשנה – שיא חברתי, חינוכי ואמנותי.

אל הרגע הזה מוביל מסע של שנים בבית הספר, אשר ככל שהוא מתקרב, הופך לאינטנסיבי יותר ויותר, יש בו רגעי סף ומשבר, וההתגברות עליהם מחזקת ומעצימה את הכיתה. ד"ר גלעד גולדשמיט, מחלוצי החינוך האנתרופוסופי בארץ, מתאר במחקר שערך בנוגע לבוגרי חינוך ולדורף בארץ, את התייחסותם של בוגרי בית הספר להצגה כאל "אירוע מפתח" בחייהם.

גם אצלנו בבית הספר בכל שנה אנו זוכים ללוות את ילדי כיתה ו' ברגע המיוחד הזה, בו הכיתה פורשת כנפיים, מצליחה להתעלות מעל אתגרים וקשיים ולהביא את עצמה במיטבה כגוף אחד,זורח ומאיר.

כיתה ו' היקרה שלנו הציגה השבוע את ההצגה "פיטר-פן" וזכינו ללוות אותם ברגע משמעותי וחשוב בהתבגרות ובצמיחה שלהם. התרגשנו להיות איתם בהצלחה, בשמחה וביופי שיצרו, ובעיקר התמלאנו בגאווה על הדרך שעשו. ישר כח כיתה ו'!




57 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page