שאלות ותשובות על חינוך ולדורף ואנתרופוסופיה

אילו תכנים לימודיים נלמדים בבית הספר?


תכנית הלימודים שלנו עשירה ומגוונת ומכילה את תכנית הליבה של משרד החינוך.

תכנית הלימודים מבוססת על תכנית הליבה של משרד החינוך, אולם, העברת המידע נעשית בדרך ייחודית מעמיקה וחוויותית. המורים בדרך החינוך שלנו מסורים ליצירת התלהבות פנימית ההכרחית להצלחה חינוכית. תכנית הלימודים בבית ספר יסודי וחטיבת הביניים כוללת הקניית קריאה,כתיבה וספרות המבוססת על לימוד ספרות קלאסית עולמית, מיתולוגיה ואגדות. היסטוריה כוללת את המורשת היהודית ישראלית ואת העמים ותרבויות העבר. תנ"ך באופן סיפורי ומעורר חשיבה. מדע הכולל גיאוגרפיה, אסטרונומיה, מטאורולוגיה, פיסיקה ומדעי החיים. מתמטיקה המפתחת מיומנויות בתורת החשבון, אלגברה וגיאומטריה. שפות זרות, חינוך גופני, עבודה בגינון ובחקלאות. אומנות הכוללת לימוד כלי נגינה ושירה, ציור, פיסול, דרמה ורישום. עבודות יד מגוונות, ביניהן עבודות בעץ, בד ונצרים.




מתי לומדים לקרוא?


מתחילים ללמוד אותיות בכתה א' דרך תנועה ויצירה עד לקריאה מלאה בכתה ד'.

לימוד הקריאה והכתיבה נעשה תוך כדי איזון והתאמה לשלבי ההתפתחות המוטורית, הפסיכולוגית והנפשית של כל אחד מהילדים. כאשר הם מתחילים לקרוא ולכתוב הם מוכנים לכך ועושים זאת תוך סקרנות רבה ורצון להרחיב אופקים.
ניכר כי לילדים שלנו לא נמאס לקרוא וללמוד אף פעם!




האם חינוך ולדורף מכין את הילדים ל"חיים האמיתיים" ואם כן, כיצד?


בוגרי חינוך ולדורף מסוגלים לפעול מתוך חופש פנימי ויוזמה אישית בהיתקלם במהמורות בכל תחומי החיים.

מחקרים פסיכולוגיים מראים כי ילדים שגדלו במקום מכיל ואוהב ולוו על-ידי מבוגר אחראי הרואה ומבין לליבם, בתוספת של גבולות ברורים, הופכים להיות מבוגרים בטוחים בעצמם ובדרכם. מאושרים ושלמים עם בחירותיהם ותורמים רבות לסביבתם.

בחינוך ולדורף הילדים לומדים קריאה, כתיבה, מתמטיקה, היסטוריה, תנ"ך ומדע. בנוסף כולם לומדים לשיר, לנגן בכלי נגינה, לפסל, לצייר, להמחיז ולעבוד בעבודות יד. אך מעל לכל הם לומדים לחשוב לבד, לכבד ולהעריך אחרים ולעבוד בהרמוניה. ההכנה לחיים בונה אדם שלם, בעל ידע על העולם, אמפטיה ויכולות אינטלקטואליות ומעשיות לפתור בעיות בכל תחומי החיים.




האם האנתרופוסופיה היא כת?


לא, האנתרופוסופיה היא תפיסת חיים ממנה נובעת גישת חינוך ולדורף.

דרך החינוך האנתרופוסופית (חינוך ולדורף) מיועדת לילדים מכל הדתות, העדות והתרבויות. בארץ היא מותאמת למורשת היהודית/ישראלית. האנתרופוסופיה אינה דת ואינה כת, אלא תפיסת חיים וזו אינה ניכפת, לא על הילדים ולא על ההורים.




האם ההורים חייבים להסכים עם דרך החיים האנתרופוסופית?


ההחלטה על קבלת ילד לגן או לביה"ס מתקבלת לאחר פגישה עם ההורים והילד ואינה מושפעת מהשאלה האם ההורים מקבלים או אינם מקבלים את השקפת העולם האנתרופוסופית.

חלק מהשאלות שנשאלים הורים בשלבי ההרשמה מיועד למנוע מצב בו ילד מתקבל למרכז חינוך ולדורף כאשר דרך החיים בבית מנוגדת ניגוד חריף מדי לנעשה בגן או בביה"ס. במקרה שהסתירה חזקה מדי, היא עלולה להציב בפני הילד פער שיתקשה להתגבר עליו ועשוי לעורר בו סתירה פנימית. אם אכן מתברר שזה המצב, מתבקשים ההורים להתאים לפחות חלקית את החינוך והאווירה בבית למתרחש בגן או בביה"ס כתנאי לקבלת הילד. או, שמומלץ בפניהם לבחור שיטת חינוך אחרת המתאימה יותר להשקפותיהם החינוכיות. אלו הם מקרים נדירים ואילו רוב המקרים של אי קבלת ילדים לגן או לבית הספר נובעים פשוט מכך שמספר המקומות אינו מסוגל לספק את הדרישה.




מדוע יש צורך בגבולות וסמכות בגן ובבית הספר?


לילדים ניתן חופש בתוך מסגרת מאוד ברורה וסדר יום קבוע, דבר שנוטע אצלם בטחון בעולם.

המעטפת המגוננת של המבוגרים היא הנכס החשוב ביותר לילד בגיל הרך. חלק מעטיפה מגוננת זו היא העובדה שהאחריות לקבלת ההחלטות אינה מוטלת על הילד אלא על המבוגרים. העמדת הילד באופן חוזר ונשנה מול הצורך לבצע תהליכי בחירה, גורמת לכך שהילד חי בתחושה פנימית מתמדת של חשיפה וחוסר הגנה. בדרך זו מושגת המטרה ההפוכה מזו המצופה. בחינוך ולדורף אנו נותנים לילד לטעום עצמאות ובחירה באופן הדרגתי המותאם לגילו. בגיל הגן לילדים ניתן חופש בתוך מסגרת מאוד ברורה וסדר יום קבוע, דבר שנוטע בטחון בעולם. הילד יודע בכל בוקר לקראת מה הוא הולך והוא פנוי למשחק, למידה ויצירת קשרים חברתיים. בגיל בית הספר היסודי הילדים עדיין אינם בשלים להחלטות כגון תוכנית הלימודים או סדר היום, הלמידה מתרחשת מתוך ריתמוס קבוע, כאשר המורה משמש סמכות אוהבת ומדריכה. רק בגילאי התיכון הנערים והנערות כבר בשלים להתחיל להחליט בעצמם בנוגע לתוכנית הלימודים ולאופי הלימוד.




בית ספר שהלימודים נעשים בו מתוך סקרנות ולא מתוך תחרותיות - האם אינו פוגם בהישגיות?


בוגרי חינוך ולדורף מסיימים את הלימודים בהצלחה, עושים בגרות, רבים מהם מתנדבים לשנת שירות ומשתלבים בצבא במסגרות שונות ומאתגרות כולל ביחידות קרביות וסיירות מובחרות, חלקם אף המשיכו למסלולי קצונה וקבע. בהמשך בוגרים אלו משתלבים במוסדות להשכלה גבוהה בכל מסלולי הלימוד כולל מדעים, מחשבים, רפואה, אומנות ועוד.
(מתוך מחקר שנעשה בשנת 2013 על-ידי ד"ר גלעד גודשמיט וניר אליאב)


סקרים על בוגרי חינוך ולדורף בארה"ב במשך כ-60 שנים בין 1943 ל- 2004 מעידים כי מרביתם מכירים בחשיבות של המשך לימודים אחרי התיכון. מרבית הבוגרים אף נטו להשיג ציונים גבוהים במבחני הכניסה לאוניברסיטאות. יחד עם זאת, בוגרים העידו על עצמם כמאושרים בחייהם ובעבודתם. בלטו היכולות לחשיבה עצמאית והיוזמה להפוך רעיונות למעשים; הסיפוק שחשו במערכות יחסים עם בני-זוג, משפחה וחברים; ההנאה שהפיקו מאומנות, פעילות פיסית ועזרה לזולת.




מה רמת הבטחון האישי בבית הספר?


באמצעות הנוכחות והמעורבות של המחנכים והצוות בחיי הילדים מתקבלת רמת ביטחון אישי גבוהה ובכך מתאפשר להורים שקט נפשי ומקום בטוח יותר לילדים.

ילדים הם ילדים, ולכן בכל מסגרת חינוכית מתמודדים עם ריב בין ילדים הגולש לעיתים למכות או היטפלות לחלשים. בבתי ספר ולדורף קיימת התבוננות מתמדת של המחנך ושאר הצוות המקצועי בילדים ובמארג החברתי בכיתה. אחד מעקרונות היסוד של דרך החינוך הוא יצירת אווירה של אכפתיות לאחרים, פעילויות משותפות והעברת מסרים על החשיבות של חברות טובה. יחס הכבוד למורה תורם אף הוא ליכולתו לאכוף את דרישותיו מהתלמידים.

בזכות עקרונות אלו, הנוכחות והמעורבות של המחנכים והצוות בחיי הילדים מתקבלת רמת ביטחון אישי גבוהה ובכך מתאפשר להורים שקט נפשי ומקום בטוח יותר לילדים. חשוב לציין כי בחטיבה העליונה בבתי ספר ולדורף לא קיימת אווירת אלימות כלל.