top of page
Ofek 219.jpg

חינוך ולדורף

קצת היסטוריה

בית הספר הראשון בשיטת ולדורף הוקם בתחילת המאה ה-20 על ידי המחנך והוגה הדעות רודולף שטיינר. מקור השם הוא בבית הספר שהוקם במפעל 'ולדורף-אסטוריה' בעיר שטוטגרט ונועד לילדי הפועלים במפעל. חינוך ולדורף הוא נגזרת ממדע הרוח האנתרופוסופי: מיוונית "אנתרופוס" - אדם, "סופיה" – חכמה. דרך חינוך זו מקובלת כיום ברחבי העולם, מגן הילדים ועד לסיום התיכון.

חינוך ולדורף בישראל שם דגש על עיצוב התפיסה החינוכית בהתאם למסורת ולתרבות ארץ ישראל ועם ישראל. הגנים הראשונים נפתחו בארץ לפני למעלה משלושים שנה ובית הספר הראשון בהרדוף נוסד בשנת 1989. כיום פועלים בכל רחבי הארץ עשרות רבות של גנים, בתי ספר ותיכונים באישור ובתמיכה של משרד החינוך.

יסודות מנחים

דרך החינוך מתבססת על שלבי ההתפתחות של הילד ומלווה צעד אחר צעד את הילדים המתפתחים מפעוטות למבוגרים. בדרך חינוך זו, הילד לא נתפס כ"מבוגר קטן" אלא כיישות הנמצאת בהתהוות ובצמיחה אלי בגרות. תפיסת חינוך ולדורף דומה מאד לתפיסת הפסיכולוגיה ההתפתחותית (כמו של פיז'ה ואריקסון). הילדות נתפסת כפרק זמן משמעותי ובעל ערך כשלעצמו, כתקופה שאין לה תחליף. בהינתן התנאים הנדרשים - תתאפשר צמיחה, איכויות והבנות שישמשו את הילד להיות מבוגר בטוח, עצמאי ותורם לסביבה.

 

בחינוך ולדורף הגישה, האווירה, התכנים, וסביבת הלימוד מכוונים לתת מענה לשלב בו נמצאים הילדים, כך שבבוא הזמן הם יהיו בשלים, מוכנים ומיומנים להתמודדות עם האתגרים בהם יימצאו.

גישת חינוך זו מפתחת את כלל המיומנויות האנושיות, בנוסף להתייחסות אל האינטלקט יש התייחסות אל הגוף והנפש. הלמידה נעשית לפיכך באמצעות פעילות פיזית רחבה, פעילות אומנותית, נגינה ומוזיקה, הכרת הטבע ועבודה על מיומנויות חברתיות. כל אלו נועדו לאפשר למידה מתוך סקרנות עמוקה ותשוקה עזה.

השלבים בהתפתחות הילד

חינוך ולדורף ומחקרים התפתחותיים אחרים מצביעים על שלושה שלבי התפתחות בילדות:

ילדות מוקדמת -  מגיל 0-7 לערך: בגיל הרך מהלידה ועד גיל הכניסה לבית הספר, מרוכזת ההתפתחות במיוחד במישור הגופני. חווית החושים, התנועה, שיווי המשקל, יכולת החיקוי הגופני, המשחק החופשי וכל מה שקשור לחוויה הגופנית זוכים להתייחסות מרכזית בתקופה זו.

גיל בית ספר יסודי – מגיל 7-14 לערך: בשלב זה בונה הילד את עולם הרגש ומעמיק את עולם החוויה והיצירה שלו. הוא משכלל את היכולות הגופניות-מוטוריות שלו ומפתח את יכולות החשיבה. הידע והלימוד מובאים בפניו בדרך חווייתית, פעילה ויצירתית תוך ליווי אישי, אינטנסיבי ותומך.

מגיל ההתבגרות ואילך – מגיל 14-21 לערך: בגיל זה מתעוררת החשיבה המופשטת ומבשילה החשיבה המדעית, המביאה את הנער והנערה לאופקים חדשים. עולמם הרגשי מתעמק ומתגבר, תהליכי הלמידה מופשטים יותר, מלאי עניין ורב תחומיים. הנערים והנערות בגילאים אלו מגלים קשר של הבנה ועניין הן בעולם התופעות סביבם והן כפרטים בחברה.

המורה והקשר העמוק לילד

דרך חינוך ולדורף רואה חשיבות רבה לקשר האישי ארוך הטווח הנרקם בין מורים, מחנכים ותלמידים, באופן שמאפשר בניית אמון והיכרות מעמיקה. המורה הינו דמות חינוכית מרשימה, שסמכויותיה ויחס הכבוד אליה מתגבשים לא מתוקף מעמדה, אלא נוכח ייחודיותה ומסירותה.

 

המורה הוא סמכות אוהבת, הוא מציג גבולות ברורים אך עושה זאת בדרכי נועם. התלמידים מתייחסים אל דמות המורה מתוך ייראת כבוד ולא מתוך ייראה. המורה המחנך נמצא עם הכיתה שעות רבות, מלמד חלק גדול מתוכנית הלימודים ומלווה את כיתתו בדרך כלל מכיתה א' עד ח'. הקשר האישי הקרוב נבנה על בסיס היכרות מעמיקה של המורה עם כל תלמיד. הוא מלווה את התפתחותו של כל ילד כאשר הוא קשוב לצרכיו ולקשייו תוך כיבוד אישיותו הייחודית של הילד.

הסרטים צולמו באנגליה אך רלוונטים גם למרכזי החינוך בארץ.

bottom of page