גני הילדים שלנו

גן פטל קטנטנים (בגבעת חיים) - 2 עד 3

גן פטל (בגבעת חיים) - גילאי 3 עד 4

גן השדה (באלישיב) - גילאי 2.8 עד 4

 

גן העמק (באלישיב) - גילאי 4 עד 7

 

גן גפן (באלישיב) - גילאי 4 עד 7 

גני עמותת אופק

הגנים שלנו פועלים על פי תפיסת חינוך ולדורף (חינוך אנתרופוסופי), המבוססת  על הבנת הילד והתפתחותו, על פי משנתו החינוכית של ד"ר רודולף שטיינר.  עפ"י משנה זו, בשביעון הראשון, מהלידה ועד גיל 7 בערך לחיי הילד, מושם דגש על פעילות ועשייה מתוך חיקוי של הסביבה העוטפת אותו.

הפעילות משקפת תהליכים בטבע, בריתמוסים קבועים המשרים ביטחון, בסביבה של חומרים טבעיים ופשוטים המאפשרת את התפתחותו של דמיון הילד. מודגש כי הגן בנוי במתכונת תומכת, לא הישגית ולא תחרותית ואין בו פעילויות השייכות לגיל בית הספר (קריאה, עבודה על מחשב וכד').

מהות הגן היא להעניק מעטפת חמה וביתית לילדים. הגן הוא מרחב העוטף בצבעים רכים, באור יום טבעי, בריח בישול ואפיה.

הצוות החינוכי עסוק בעשייה משמעותית ואיתו הילדים: בישול, לישה, אפייה, ניקיון, יצירה, שירה, גינון ועוד. הילדים שותפים פעילים בתהליכי החיים בגן, דרך המלאכה וחיקוי פעולות המבוגר, מתפתחות איכויות ויכולות חשובות, מוטוריות ואחרות.  

המשחק בגן הוא חלק משמעותי מהיום, דרך המשחק, הילדים מעבדים ונותנים ביטוי לרשמים הנקלטים בפנימיותם, לומדים כישורים חברתיים, לומדים לשתף ולחלוק והכי חשוב, הם חיים את מהותם בגיל הילדות. המשחקים בגן עשויים מחומרים טבעיים , גולמיים וחסרי זהות ברורה המאפשרים לילד להפוך אותם לכל דבר שיחפוץ. ילד המשחק בכבאי, בעיני רוחו באמת הופך לכבאי, ילדים ששטים באנייה הבנויה מכמה קוביות שהם בעצמם חיברו, באמת הופכים למלחים המפליגים בלב ים. המשחק הוא לב ליבה של הילדות וחשוב לאפשר ולהעניק לו את הזמן, המרחב והכלים הראויים, בעזרתו יתפתחו יכולות דמיון שיותמרו לכוחות יצירה בחיים הבוגרים. 

סידור הגן לאחר משחק בוקר או סידור החצר, חדור בערכיות לא מודעת, הילד לומד שלאחר המשחק החפצים חוזרים למקומם, נתינת כבוד למרחב המחייה שלנו מתפתחת בעתיד לכבוד לסביבה ולסובבים אותנו.

 

בחצר וגם בטיולים הילדים מתנסים בקפיצות, בריצה, בטיפוס. 'חוקרים' את הטבע מתוך התבוננות ושהות בו, מפגש עם שיירת נמלים, קטיף חובזות וחמציצים הם אירועים מרגשים ומשמעותיים.

השיח של הגננות, מופנה לתודעה החלומית של הילד, ולא מפרש את העולם במושגים ובהסברים, אלא מעניק חיים ובונה תמונות חיות המעוררות את הילד ופוגשות אותו בעולם הדמיון שהוא שרוי בו, כך למשל, השמש קמה בבוקר ומעירה את הציפורים, הזרע מתערסל בחיקה של אמא אדמה עד שמגיעה שעתו לשלוח גבעול ירוק החוצה ולגדול....

 

בשבע השנים הראשונות תפיסת העולם של הילד נקלטת דרך רשמי החושים, מירב הכוחות שלו מושקעים בתנועה ובבניית גופו הפיזי, על בסיס כישורים מוטוריים אלו תיבנינה בהמשך הדרך יכולות חשיבה גבוהות.

בגן מושקעת מחשבה רבה ביצירת מרחב אסטטי, נעים ורוגע, מופחת גירויים, המאפשר תנועה וסדר יום ריתמי וקבוע. זמן המשחק, המעגל, התפריט והארוחות, הסיפור, החצר והטיול, חוזרים על עצמם יום יום ומשרים על הילדים תחושת וודאות וביטחון. הריתמוס השנתי בנוי משגרה וגם יציאה ממנה, אנו נותנים מקום ועשייה לעונות המשתנות, לחגים, לימי הולדת וגם לשינויים בלתי צפויים. 

 

קשר חם ונוכח עם הגננות, עוטף את הילדים ומאפשר להם לבנות אמון וביטחון בעצמם ובמקום שלהם. 

הגן הוא מרחב המעניק שמירה על עולם הילדות. מרחב שיש בו זמן וחום, כך הילד יכול פשוט להיות ילד.