צור קשר
צור קשר

כללי יסודות העבודה בגניםסדר היום בגנים

גני הילדים במרכז אופק - כללי

"אי שם עמוק בתוך תוכנו, טמונים קולות וזיכרונות, מראות רבים שכבר שכחנו, ספרי פלאים ומנגינות..." (אהוד מנור)

בגנים שלנו נטמנים זרעים לעתיד, תוך ניסיון לשמר את הפליאה, הפתיחות, והשמחה הטבעית כל כך לילדים. בגן מכבדים את עולם הילדות ומבינים את חשיבותה לאדם הבוגר. (ניתן להעמיק בספרו של ניל פוסטמן "קץ הילדות")

בזרמים השונים של הפסיכולוגיה והחינוך יש הסכמה כי בניית יסודות איתנים לחיים הבוגרים מתרחשת ברובה בגיל הגן. את הכלים הבסיסיים והמשמעותיים ביותר אנחנו מפתחים בשנים הראשונות לחיינו. בגנים שלנו הצוות מודע לחשיבות של היכולות הפיסיות-מוטוריות הנבנות ומתפתחות ומעניק להן תשומת לב ומרחב לשכלולן. מיומנויות חברתיות, תקשורת ושיתוף פעולה נבנים תוך כדי משחק חופשי תחת עיניהם המתבוננות של חברי הצוות, ותוך כדי הצבת גבולות באופן עקבי.

בגן נטמנים הזרעים של הדמיון, היצירתיות, הפתיחות לעולם והביטחון של הילד בעצמו ובאנשים שסביבו. באמצעות עבודה יומיומית ותשומת לב לדברים הקטנים המתרחשים יום יום בגן, נבנים יסודות אשר ישמשו את הילד-נער-בוגר-מבוגר כל חייו.

בגן מרבים במשחקים, בשירים, ובאומנויות שונות. הלימוד נעשה דרך הגוף והחוויה, דרך החיקוי והפעולה.

בכל יום הילדים מכינים עם הגננים את ארוחותיהם, ועוזרים לסדר ולנקות את הגן. הגננים מכינים את הבובות והצעצועים של הגן, והילדים על ידם- מתבוננים או תופרים על פי יכולתם. בגנים הבוגרים הילדים עסוקים בעבודות מלאכה שונות על פי יכולתם: תפירה של תיק או כדור, שיוף מדף עץ לחדרו של הילד, או הכנת חבל למשחק. כל אלה משכללים את היכולות המוטוריות , בד בבד עם בניית יכולת עבודה ופיתוח ההתמדה, הסבלנות והריכוז.

בגיל זה הילדים עדיין אינם מפרידים (כפי שעושים בדרך כלל המבוגרים) בין משחק לעבודה. כל מה שנעשה מתוך שמחה והתלהבות הוא טוב ובונה, בין אם טיפול בבובה , משחק דמיון של קבוצת כבאים או טאטוא של הגן. למשחקי הדמיון או "המשחק החופשי" יש מקום של כבוד בגן.

המשחקים בגן מפעילים את הגוף כולו, ולילד יש מרחב פנימי "לשחק" מצבים המוכרים לו מחיי היומיום. המשחק מפתח גם את כישורי הדמיון והיצירתיות של הילדים.

עבודות העץ, התפירה או האריגה, לישת בצק או הכנת ארוחת הצהריים - כל אלה קשורות למישור בו נמצא הילד - מישור התנועה והתחושה הגופנית.

בגן אופים לחם ועוגיות, מוסקים ומשמרים זיתים בסתיו, או סוחטים מיץ תפוזים בחורף. פעילויות אלו אינן רק מדמות את עבודת המבוגרים , אלא מבטאות עבודה ממשית.

אנו מנסים לאפשר לילדים לחוות כמה שיותר מעגלי חיים. לדוגמא - "מעגל החיטה": הילדים זורעים חיטה בסתיו , עוקבים אחר נביטתה וגדילתה , קוצרים אותה בעזרת מגל בחג השבועות, מפרידים בין הגרגירים למוץ, וטוחנים במו ידיהם את החיטה לקמח . מהקמח נכין ביחד לחם , ומשאריות הארוחה נכין קומפוסט - חזרה לאמא אדמה.

לימוד זה שאיננו לימוד אינטלקטואלי אלא חווייתי מאפשר לילדים הבנה עמוקה של תהליכים, של קשרי הגומלין בטבע, ושל הקשר בין האדם לעולם. דרך העבודה הפיסית הילדים מגלים את הערך שבעבודה, סבלנות והתמדה, וחשים את מה שטבעי לילדים לחוש - אם רק מאפשרים להם - את יופיים של החיים ופליאה על תבונת הטבע. הכבוד לצומח, לחי ולעולם ילוו אחר כך את הילד כל חייו.

מרכז אופק מפעיל שלושה גנים בהם מתחנכים ילדים מישובים רבים בעמק חפר ובשרון: חדרה, נתניה, אבן יהודה, כפר ויתקין, כפר יונה, פרדסיה, בית חרות, חופית, אלישיב, חיבת ציון, בית ינאי, מכמורת, כפר נטר, חניאל, בורגתה, בית הלוי, כפר מונש, חרב לאת וישובי עמק חפר.


  ‪Google+‬‏ | מי אנחנו | החינוך האנתרופוסופי | גני הילדים | בית הספר | שאלות ותשובות | קישורים | מפגשים ופעילויות | יצירת קשר

טלפון 04-6251370 | פקס 04-6251376 | info@merkazofek.co.il